Danske Tradeshift er på en mission om at forbinde hver enkelt virksomhed på planeten. Det vil de opnå med deres platform for e-fakturering i og mellem virksomheder.
Iværksættervirksomheden er kun 5 år gammel, men fik tidligt store kunder som Nike i hus, og i 2014 kunne de annoncere en investeringsrunde fra Singapores Scentan Ventures på intet mindre end 400 millioner kroner. Med kontorer rundt om i hele verden, er der dog ingen planer om at forlade rødderne. Tværtimod.
Siden begyndelsen i 2010 har Tradeshift udviklet sig til en platform, der håndterer hele leverandørkæden. Sidste år modtog de 400 millioner i investering til den videre udvikling. Og den udvikling sker i København.
Dansk kultur holder Tradeshift fast
Teamet flyttede allerede ud af Danmark i 2011, men det har aldrig været planen at give slip på rødderne.
“Planen var hele tiden at holde fast i Danmark. Der er også noget kulturelt i det. Alle medstiftere er danske, og vi ville gerne fastholde noget dansk kultur,” fortæller medstifter og teknisk direktør, Gert Sylvest.
Tradeshift startede tilbage i 2010 med tre danske stiftere. Christian Lang er virksomhedens adm. direktør og bestyrelsesformand, og har sin daglige gang på virksomhedens kontor i San Francisco, som medstifter Mikkel Hippe Brun netop er hjemkommet fra (når altså han ikke åbner et nyt kontor i Tokyo eller Shanghai), og sidst er Gert Sylvest ankeret i Danmark.
Tværtimod fortæller medstifter og CTO Gert Sylvest, at e-faktureringsvirksomheden er flyttet længere ind i hjertet af København.
Læs også: Tradeshift lukker aftale med hele den offentlige sundhedssektor i UK
Tradeshift udvider med unge udvikler talenter
I dag er de danske medarbejdere flyttet ind på Landemærket ret op og ned af Rundetårn i København, og her har de tænkt sig at blive – og udvide.
“Vi sad på små satellit-kontorer, så derfor besluttede vi, at vi ville samle alle 85 mand. Her er også plads til, at vi kan vokse lidt. Lige nu leder vi faktisk med lys og lygte, især efter udviklere og unge talenter.”
For det er mest udviklere og ingeniører, der sidder i de danske kontorbygninger, og det er både danske og udenlandske talenter.
Læs også: Trustpilot får 500 millioner i investering
“Vi rykkede til San Francisco i 2011, og der havde vi egentligt en idé om, at vi ville vokse afdelingerne i samme tempi, både udvikling og salg, men vi fandt hurtigt ud af, at det er næsten umuligt at vokse i San Francisco. Lønningerne er tårnhøje, og så er der rigtig hård konkurrence,” forklarer Gert Sylvest.
Men det viste sig at være ganske udemærket at tiltrække og hyre talent fra Danmark.
Det danske kontor i København, der i dag rummer omkring 85 mand, har god plads til udvidelser. Det er de gamle lokaler fra accelerator-programmet Startupbootcamp Mobile og et område på samme størrelse, som Tradeshift har overtaget, efter Startupbootcamp flyttede sine iværksættervirksomheder til det nye kontorfællesskab Rainmaking Loft på Holmen. Det betyder, at Tradeshift har 1500 m2 på hånden.
Læs også: Rainmaking Loft vil være det største
“Vi har også valgt engelsk som vores daglige virksomhedssprog. Så vi kan hyre fra hele Europa uden problemer. Det er let for IT-folk at komme ind i DK, især for folk fra Europa, men også uden for. Og folk vil gerne rejse hertil,” forklarer den tekniske direktør.
“Så jeg synes egentligt, at vi har ramt et ‘sweet spot’ her,” griner Gert Sylvest.
Tradeshift er flyttet til Landemærket 10, og kun lidt længere nede af gaden i nummer 7, flyttede en anden dansk iværksættersucces, Trustpilot, til for kort tid siden. Trustpilot har også valgt at beholde en stor andel af sine medarbejdere og udviklingsaktiviteter i Danmark. I dag tæller virksomheden 400 medarbejdere, hvoraf de 200 endnu arbejder i hjertet af København og de øvrige på kontorer i London, New York og Melbourne.
1 kommentar