Tine Thygesen meddelte i sidste uge, at hun trækker sig fra Everplaces og har brug for en tænkepause. Pausen skal hjælpe hende med at finde frem til, hvad hun nu vil bruge sin passion og evner til. Vi har taget et kig tilbage for at se, hvordan det hele startede med Everplaces, og hvordan forløbet har set ud med vores øjne. Af Daniel G. F. Laursen.
Everplaces lukker ikke ned, og brugernes data forsvinder ikke. Men der sker en organisatorisk ændring i Everplaces, der bliver til to virksomheder. Den ene er en appudviklingsvirksomhed primært for rejse- og hotelbranchen, og den anden er selve appen Everplaces. Det er henholdsvis Angelica Vargas og Christoffer Kaalund, der tager lederskabet i de to virksomheder.
Tine Thygesen har i denne nye opsætning valgt at trække sig som CEO og begiver sig ud på en ny rejse, som hun endnu ikke ved hvad bliver.
Iværksætter med stort I
Tine Thygesen er iværksætter med meget stort I og har altid været en stor del af det danske og Københavnske startupmiljø. Hendes iværksætterlyst og egenskaber er i samme kategori som eksempelvis Morten Lund, Thomas Madsen-Mygdal og nogle af de andre store kanoner.
Ved siden af Everplaces og Foundershouse har Tine Thygesen rejst rundt i hele verden og fortalt sin egen og Everplaces’ historie og været en fanebærer for iværksætteri i Danmark. Det har selvfølgelig været en del af strategien for at skabe opmærksomhed, og den del må man sige er klaret super godt. Hvis man følger Tine Thygesen på Facebook eller Twitter, kan man se, at hun har været oplægsholder til et event først på ugen i Barcelona og senere på ugen i London.
En strategisk Startup Weekend
Tilbage i marts 2011 da Trendsonline var en del mere grønne, var vi til vores første Startup Weekend i København. Her fik vi et indblik i Tine Thygesens karakter, og hun skilte sig markant ud fra mængden af deltagere.
Vi har kigget i et af vores gamle indlæg og kan tydelig huske dette:
Trendsonline.dk har sneget sig ned på 1. sal, vi har aftalt et interview med Tine Thygesen, der til daglig er CEO hos 23company.com, en videotjeneste. Vi er helt inde i kernen af Startup Weekend, og noget andre virksomheder kunne lære noget af. Vi snakker om en uovertruffen professionalisme. Tine tager teten, og her snakker vi om seriøsitet, der er ingen slinger i valsen, hvis man har været med til et “business møde”, så er der alle lighedstegn, man kan faktisk sige, det her er mere seriøst. Det er vildt, vi snakker om en weekend, folk kendte næsten ikke hinanden i fredags. Det er tydeligt, at se hun er inspirator, har en glød og en gejst, der smitter.
Hun har en plan for, hvordan de kan stå som vindere på søndag, hun sidder med en checkliste, der kan virke.
“Vi skal have 100 fans på vores Facebook side, hvordan får vi det”, der kommer den ene idé efter den anden. De vil have 100 fans, og de får garanteret mange flere.
Everplaces virtuelle knappenåle på verdenskortet
Når man rejser rundt i verden, besøger man tit en restaurant eller en cafe, hvor man bare tænker, den er ekstra god, den vil jeg gerne fortælle andre om eller besøge igen. -Den helt specielle spanske restaurant i SOHO London med den unikke paella, men hvor var det nu henne. Her kommer Everplaces ind i billedet og bliver virtuelle knappenåle over alle de restauranter, seværdigheder, hoteller og lignende, du har besøgt.
Når vi spørger, hvad Tine Thygesen er tilfreds med ved Everplaces, så er hun yderst tilfreds med, hvor langt de nåede for få ressourcer.
“Vi har været gode til at bygge et rigtig godt brand, lave marketing og få en rigtig god awareness. Everplaces bruges i dag i over 130 lande. Desuden mener jeg, vi har været rigtig gode til at fortælle en historie, som vores brugere kan leve sig ind i,” fortæller Tine Thygesen.
Men udfordringer har der også været mange af, og selv om Tine Thygesen er tilfreds med den marketing, som de har fået lavet, så er det stadig meget svært at konkurrere med store marketing budgetter fra “overthere”.
“Det har været svært at markedsføre et globalt produkt over hele verden med forskellige sprog, user patterns og med vores meget begrænsede marketing budget. Desuden ser jeg som det primære at være en global virksomhed inden for vores områder med kontor i København, det har været meget svært,” siger Tine Thygesen.
Modstand og anerkendelse
I weekenden hvor konceptet og stregerne til Everplaces blev sat, blev de også mødt af hård kritik fra juryen, der ikke rigtig troede på ideen. Fra samme artikel hvor vi dækkede Startup Weekend København, var vi også tilstede til søndagens final pitches.
Så er vi nået til de sidste pitch – en lille favorit hos Trendsonline.dk. De er det helt klart største team omkring 18 mand og har derfor også lavet website, Facebook og en app, der virker. Præsentationen går ok, men der er stadig meget stor forskel i forhold til Kickio, og det vi er vidne til her. Det halter lidt, den sidder ikke lige i skabet. Øv, på deres vegne, men det er ikke det værste. For som forudsagt af Trendsonline.dk, så begynder juryen at dykke ned i funktionaliteten, de flår konceptet fra hinanden og ser ikke meget forskel på Foursquare, Facebook Places etc.
Men som en rigtig iværksætter så tror man på sin idé, og hvis man har troen på egne evner og teamet omkring sig, er det bare at fortsætte, selv om der er modstand.
Man kan sige at juryen tog fejl eller måske ikke, det kommer an på hvilke øjne, der ser på det. Teamet var levedygtigt og den oprindelige ide, der blev præsenteret til Startup Weekend blev nok lavet om en del gange. Men efter et par test blandt brugere havde de et produkt, der tiltrak opmærksomhed fra den internationale presse og fra danske og internationale prisuddelinger
Læs også: Everplaces vinder 100.000 euro i stor startup konkurrence
Foundershouse
Samtidig med Everplaces blev Foundershouse skabt næsten parallelt, og fokus på to store projekter kan have været med til, at Everplaces mistede et momentum i starten og senere i projektet. Alle iværksættere ved, at fokus kan være nøglen til succes, og dette gode projekt kan have været med til at skabe en lidt konfus start for Everplaces. Dog siger Tine Thygsen, at hun kun har siddet i bestyrelsen og ikke har haft del i den administrative del. Hun mener derfor ikke, at der har været et todelt fokus.
Foundershouse blev skabt sammen med Christian Risom, Angelica Vargas, Michael Clausen og Simon Schock. De havde en klar vision om, at det skulle være stedet for de stærkeste og mest skalerbare IT- og webiværksættere i Danmark.
”Det er ikke for at lyde arrogant, men vi vil hellere lade nogle lokaler stå tomme end at lukke nogen ind, der ikke passer ind. Det bliver vi nødt til, hvis det skal være værdiskabende,” sagde Tine Thygesen tilbage i Oktober 2011.
Brug for et break
Tine Thygesen sunder sig lige nu, inden hun pakker rygsækken, snører skoene og tager ud på en ny rejse mod international succes. Vi tror hun, ligesom så mange andre ambitiøse iværksættere, så gerne vil have international succes og virkelig skabe noget, der ændrer verden. Everplaces er en rigtig god idé men uden den helt rigtige forretnings- og skaleringsmodel, ligger det ikke i kortene, at Everplaces bliver en af de helt store.
De har ordet Ever som første del af navnet, men desværre har de ikke kunne leve op til deres amerikanske navnebror og inspirationskilde Evernotes store succes og vækst. Vi glæder utrolig meget til at se, hvor Tine Thygesen lander henne, og hvem der kommer til at gøre brug af hendes unikke evner.
Det godt nok en gammel artikel. Jeg faldt over den, i forbindelse med at jeg skulle til iværksætter messe i Randers. Hvor Tine holdt oplæg. Det er længe siden jeg har hørt nogen, som var så fucking seje, det satte virkelig nogle tanker og ideer i gang hos mig. Så skulle der sidde nogen der ude, og muligheden kommer for se et foredrag med Tine så skal i slå til 🙂