Sidste nye startups: 5 friske fra indbakken

Trendsonline redaktionen bliver hele tiden kontaktet af nye spændende startups. Faktisk er der så mange nye startups, at vi har svært ved at følge med. Derfor har vi samlet en håndfuld startups, som er havnet i vores indbakke i månedens løb, som vi lige er nødt til at fortælle jer om. Af Tina Søndergaard.

I denne måned har vi udvalgt fem startups, som vi gerne vil fortælle jer om. De er udvalgt fordi, redaktionen synes, de har en interessant idé, en nyskabende forretningsmodel eller bare er så charmerende og ihærdige, at de fortjener ikke at blive glemt i indbakkens kaos.

Læs også sidste måneds catch-up artikel: Danske startups der kan fange din interesse.

Ungarbejde.dk lancerer videoansøgningen

Danmarks største jobportal for unge: Ungarbejde.dk, har udviklet et nyt værktøj til de unge i jagten på et job. Nu kan de unge optage en video og på den måde gøre det bedst mulige indtryk på virksomhederne.

oleholdgaard“Vi ser i øjeblikket, at det sociale fotonetværk Instagram videreudvikler video appen Hyperlapse, hvor du optager en selfie-video. Det viser med al tydelighed, at video bliver det nye sort, og vi dermed er med til skabe en ny trend,” udtaler Ole Holdgaard, direktør for Ungarbejde.dk, som kalder video for de unges kommunikationsform.

Ud over at videoansøgningen er ungdoms-venlig, så sparer ansøgningsformen også arbejdsgiveren tid i forhold til screeningen af potentielle medarbejdere, så man hurtigt kan finde den rette profil til jobbet. Lanceringen har allerede vakt genklang i den danske HR-branche og har potentiale til at ændre vores syn på, hvad en jobansøgning er.

Læs også: Det prisvindende startup Ungarbejde.dk solgt

Hiipes samler mode på tilbud

Hiipes lancerede deres app til IPhone lørdag d. 8. november. Appen samler tøj til nedsat pris fra de største websites, og lader brugeren swipe sig gennem tilbuddene i bedste Tinder stil. Se selv appen her.

Bag appen står Angellist’eren Mathias Mønsted, som også har udviklet og er CEO for Nyttig-Viden?-appen

Naveedio gamificerer reklamebranchen

Said Fakhri og Jan Hald Pedersen, ejer af CleverIT står bag en ny app, som kombinerer mobil marketing og spil. De to stiftere har tidligere udviklet apps sammen, bl.a. en app til optimering af privatbudgettet, og er nu gået sammen om Naveedio.

Appens brugere læser eller hører en reklame, hvorefter de svarer på et simpelt multiple choice spørgsmål. Belønningen for et rigtigt svar er 50 øre. Pengene kan bruges i en lang række butikker, online webshops eller overføres til forbrugerens private bankkonto. På denne måde forsøger Naveedio at gøre irriterende reklamer sjove med respekt for brugerens interesser.

”Som forbruger kan man 100% selv vælge, hvilke kategorier man gerne vil se reklamer for. På den måde forkæles reklameseerne med penge, og de bliver respekteret i forhold til ikke at blive påduttet uinteressante reklamer,” siger administrerende direktør, Said Fakhri.

Naveedio er lanceret i Danmark, som skal give “proof of concept”, inden appen lanceres i resten af verden.

Letsauto vil (også) gøre bilbranchen gennemsigtig

Allan Bo Christiansen er studerende på Copenhagen School of Entrepreneurship, og så er han CEO og stifter af den nyeste iværksættervirksomhed, der arbejder indenfor bilmarkedet – og hedder noget med “auto”, nemlig Bilportalen Letsauto.dk. Selv kalder han sitet for en “game changer” i den konservative bilforhandler-branche, som gør processen omkring bilkøb gennemskueligt for forbrugeren og giver værdifuld information til forhandlerne.

“Alle, der har prøvet at finde ny bil på nettet, ved jo, hvor besværligt det er at skulle sammenligne priser på kryds og tværs af mærker og modeller for at finde rette bil. Derfor blev opgaven at give det fulde overblik ét sted på nettet,” siger Allan Christiansen om ideen bag Letsauto.

Med lanceringen af Letsauto.dk lægger Allan Bo Christensen sig i auto-startups feltet sammen med AutoUncle, AutoButler og senest AutoOffer, hvoraf den sidste tilbyder den samme service i form af transparens ved køb af en ny bil. Letsauto.dk skiller sig ud ved også at lade forbrugeren konfigurere og sammenligne alle biler og alt udstyr. Man kan altså sammenligne modeller og udstyr fra mange mærker på samme tid, hvilket giver bedre forudsætninger for brugeren.

Læs også om AutoOffer der stjal 20 pct. af markedet på 2 måneder.

Blandt de forhandlere, som allerede har sagt ja til at samarbejde med Letsauto, er eksempelvis Danmarks største forhandlerkæde Andersen & Martini.

Læs også om hvordan danskerne køber ny bil via nettet.

JustCleaners tilføjes i rækken af on-demand virksomheder

Kammeraterne Arash Rahimi og Rasmus Mindrup sad en dag og snakkede om de seneste års boom i on-demand virksomheder. De kom ind på, at de manglede en lignende service for tøjrensning. Den 1. november lancerede de deres startup JustCleaners.

Ideen er enkel. Kunden fortæller hvad, hvor og hvornår vasketøjet skal afleveres og JustCleaners henter det og afleverer det til en af deres samarbejdspartnere. Kunden får sit tøj igen inden for 48 timer. Teamet har gjort meget ud af at deres service skal være billigere end konkurrenterne. F.eks. er leveringen gratis, mens det koster 20 kr. at få renset en skjorte.

Indtil videre er servicen lanceret i København og på Frederiksberg, men hvis det viser sig at konceptet holder, så er teamet klar til at udbrede startuppet til hele Danmark.

-Var der nogen, der sagde Uber for tøjrens?

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Decembers 5 friske fra indbakken - Trendsonline.dk

Top