De sociale medier summer i disse dage af begejstring over Pokemons- de besynderlige japanske anime-dyr. Den nye app får en Pokemon-træner frem i hvem som helst. Men hvordan opstod ideen?
Ophavsmanden bag Pokemon Go er amerikaneren John Hanke. Han begyndte sin karriere inden for tech allerede mens han studerede. I ’96 var han nemlig med til at udvikle den første Massively Multiplayer Online Games (MMO) kaldet Meridian 59. Han solgte dog hurtigt sin part til 3DO og kastede sig over GPS-teknologi. Det førte til udviklingen af Keyhole, en metode til at forbinde online verdenskort med luftfotos og derved skabe et online 3D-kort. Lyder det bekendt?
Det er der en god grund til. Det var nemlig startteknologien bag Google Maps, som Jonh Hanke udviklede i fællesskab med Google, efter de opkøbte teknologien. John Hanke blev hos Google og var også med til at udvikle Google Streetview
Team af Google-folk
Teamet, som han arbejdede sammen med hos Google, blev også det team, som var med til at udvikle Pokemon Go. Efter Google Streetview kastede John Hanke sig nemlig ud i iværksætteri med startuppet Niantic Labs, for at arbejde videre med GPS-teknologien. Og 2 år senere kunne de lancere deres første geografisk-baserede spil, Ingress.
“Med Ingress foregår aktiviteten i et lag oven på den virkelige verden og på din telefon. Inspirationen kom fra mine dagdrømme, mens jeg pendlede frem og tilbage fra hjemmet til Google. Jeg har altid tænkt at man kunne lave et fantastisk spil, ved at bruge alle de geo-data, vi ligger inde med . Jeg oplevede telefoner blive mere og mere kraftfulde og jeg tænkte, at tiden ville komme, hvor man kunne skabe et virkeligt fedt real-world eventyrspil,” er John Hanke citeret for at sige, i en facebook-post af Roger James Hamilton.
Pokemon, jeg vælger dig!
Ideen til at fokusere på Pokemons, kom op som en fælles aprilsnar fra Google og Niantic Labs. På den april-dag, kunne folk finde Pokemons på Google Maps. Joken var en kæmpe succes og kimen til Pokemon Go var lagt. En lang historie kort, så brugte de de brugergenerede geo-data fra Ingress-spillet til at bygge Pokemon Go og to år senere kunne de lancere spillet.
Men en daglig generering af mere end 2 millioner dollars fra køb af appen, over ti millioner downloads og en brugerskare, der bruger mere tid på at finde Pokemons end de bruger på de forskellige sociale apps, er Pokemon Go eksploderet som en spontan succes natten over.
Dansk teknologi
Det danske startup Unity Technologies har faktisk leveret teknologien bag spilleplatformen til Pokemon Go.
Virksomheden står bag teknologien til en lang række spil og har de sidste år arbejdet sig op som den foretrukne spilmotor for app-udviklere. Eksempelvist har de faciliteret spil såsom Assassins Creed – Identity og benyttes af virksomheder som Eletronic Arts, Microsoft, Lego og sågar Nasa.
Læs også: Unity Technologies får over en milliard i investering