Arkiver

Nyheder

Tonsser tonser derudaf

Den sociale fodboldnetværk Tonsser er godt i gang med at samle ungdomsfodbold og breddefodbold i en hybrid mellem Football Manager og LinkedIn, hvor spilleres præstationer også får liv efter kampen. Efter tre investeringer og stor brugeropbakning står de nu klar med en ny app. Af Pia Ella Elmegård

Den sociale fodboldplatform tonser derudad med tre investeringer i 2014 og to aktive business angels fra den succesfulde sociale arbejdsplatform Podio, nemlig medstifter Kasper Hulthin og tidligere CTO Phillip Chambers, der geninvesterede opkøbskronerne i danske Tonsser, der holder til på Vesterbro.

Efter kun en måned online var mere end 10 procent. af alle danske fodboldklubber og 6000 brugere allerede med på den sociale fodboldplatform, og efter seks dage, som app i iOS AppStore, var den downloadet 1.500 gange og i top 3 som mest downloadede gratis sports-app. Appen har i øvrigt ligget stabilt i blandt de mest downloadede i sportskategorien lige siden udgivelsen.  Det var vel at mærke inden, Tonsser havde annonceret, at appen var at hente i AppStore.

Læs også: Fra rockstjerner til legender – Podio er opkøbt af Citrix

En fællesskabs-drevet virksomhed i en niche af entusiaster

Det er særligt unge fodboldspillere i alderen 14 – 19 år, der har taget fodboldplatformen til sig. På tre måneder i sidste del af 2014 har 10.000 brugere skabt 150.000 kontakter på tværs af platformen. De unge fodboldentusiaster bruger platformen til at finde og følge hinanden.Tonsser_PeterHolm

“Vores platform er i høj grad et brugerdrevet netværk, hvor spillerne indtaster deres egne og holdets præstationer i fodboldkampene. Den data bruger vi så til at lave ugentlige lister og for eksempel kåre “Team of the Week”, “Player of the Season” og den slags,” forklarer Peter Holm, medstifter og CEO for Tonsser.

De unge spillere motiveres til at præstere bedre, fordi de kan opnå anerkendelse og eksponering på Tonsser på baggrund af deres præstationer på fodboldbanen. Og det kan godt betale sig, fortæller Peter Holm, for det er ikke kun andre unge fodboldspillere, der følger med på platformen. De første unge talenter er allerede blevet opdaget af fodbold-scouts på baggrund af Tonssers dataindsamliner, og er skiftet til større klubber.

Læs også: Har fodboldplatformen Tonsser fundet det næste store talent?

Tonsser vil vise de unge talenter frem

Flere fodboldorganisationer og scouts har også vist interesse for Tonsser-platformen, som i øjeblikket tester med et værktøj til danske agent og scounting-bureauer.

Det går hånd i hånd med de unge spilleres brændende ønske om at forløse fodbolddrømmen, forklarer Peter Holm.

“Med Tonsser har det aldrig været nemmere at vise sit talent frem. Præstér på banen og find vej til Rankings, ugelister og talentspejdernes shortlist,” siger Peter Holm, der ikke lægger skjul på, at de gerne vil give de unge talenter muligheden for at klubber, talentspejdere og trænere fra højere niveauer kan følge deres udvikling.

“Det er jo et personligt udstillingsvindue, hvor man kan gemme sine kamppræstationer og opbygge et fodbold CV, der viser, hvor god en spiller du er. Hvem ved,  måske er du den næste, der bliver opdaget,” siger Peter Holm.

Læs også: Social fodboldplatform Tonsser modtager allerede anden investering

Globale fodbolddrømme

Teamet bag Tonsser ser et stort potentiale i startuppet, og bruger derfor Danmark som et test-marked og et skridt på vejen mod en international skalering. Og markedet skulle da også være på plads med hele 265 millioner fodboldspillere på verdensplan ifølge FIFA, mens der ifølge DBU er 320.000 registrerede fodboldspillere i Danmark.

Hos Tonsser tror de på, at de kan være med til at skabe nye oplevelser og motivation for fodboldspillere verden over og blive bindeled mellem professionel- og breddefodbold, så præstationerne får liv udenfor banen.

“Vi er meget stolte og glade for den måde, Tonsser er blevet taget imod herhjemme. Men vi er samtidig ikke overraskede, for vi ved hvor meget fodbold betyder, og hvor meget der bliver trænet og kæmpet på banerne for at realisere fodbolddrømmen. Det er kun på tide, at spillerne også får det rigtige udstillingsvindue,” forklarer Peter Holm.

Du kan høre drengene bag Tonsser fortælle mere fra den ærlige startup-kælder på Vesterbro til årets TechBBQ den 20. maj i København.